HISTORIE DUBLINU

DUBH LINN
Malé hlavní město s velkou pověstí, Dublinský mix dědictví a hedonismu rozhodně nezklame i ty nejnáročnější cestovatele. Jediné, co musíte udělat, je vyrazit na průzkum.

Dublin vykazuje evidenci o své existenci již z 9. století. První dokumentované osídlení zde bylo “trvalým tábořením” Vikingů, založeným v roce 841. Teprve v 10. století byla Vikingy založena oficiální obchodní kolonie v blízkosti dnešní katedrály Kristovy církve, kterou nazvali “Záliv Temnoty” v irštině tedy Dubh Linn (Dubh Lind).

ANGLO-NORMANSKÁ INVAZE
Po Anglo-Normanské invazi, a během středověku, byl Dubh Linn centrem (Anglo-Normanské) moci a důležitým obchodním městem. A zatímco stopy jeho vikingské minulosti byly do značné míry odplaveny mimo viditelný obzor, město je od té doby živým muzeem své historie se středověkými hrady a katedrálami stojícími vedle architektonických skvostů z 18. století století Georgiánského období (za vlády Jiřího I., Jiřího II., Jiřího III. a Jiřího IV. v letech 1714 až 1830), kdy byl Dublin nejkrásnějším Georgiánským městem britské říše a jemným odrazem aspirací nejvíce privilegovaných občanů. Velký růst začal v 17. století a část města byla přestavěna ve formálním Georgiánském stylu. Okolo doby francouzské revoluce (1789) byl Dublin považován za jedno z nejkrásnějších a nejbohatších měst v Evropě. Současně došlo k rozvoji abstraktních chudinských čtvrtí. Ve stejném období celé vnitřní město zažilo svůj postupný úpadek, kdy po zákonu Unie (okolo r. 1800) postupem času odešlo mnoho bohatých občanů do v té době vzkvétajícího Londýna.

HISTORIE DUBLINU - FORMOVÁNÍ MODERNÍHO DUBLINU

FORMOVÁNÍ MODERNÍ DUBLIN
Dublin byl centrem Velikonočního vzestupu , které se odehrálo o velikonočním týdnu v roce 1916. Dublin se v tomto období stal hlavním městem svobodného státu a nakonec republikou, zatímco “základy” města se dramaticky rozpadly. Povstání bylo pokusem militantních Irských republikánů o získání nezávislosti na Spojeném království. Bylo to nejvýznamnější povstání od Irských rebelií v roce 1798. Již v 60. letech 20. století došlo k prvnímu kroku ke znovuzavedení Dublinu jako modernějšího města, především tím, že se trhly staré domy a stavěly nové kancelářské bloky. Sociální bydlení bylo postaveno na velkém a neúspěšném rozsahu, což vedlo k novým problémovým oblastem.

Teprve v osmdesátých letech byla zahájena rozumná rekonstrukce, která kombinuje zachování a obnovu. Vznikající ekonomika “keltského tygra” z 90. let 20. století vedla k dalšímu růstu, s nyní bohatými Dubliňany, kteří se stěhují do předměstských oblastí. Zde špatně plánované “panství” zničily zelený pás se svým nádorovým růstem.

DUBLIN DNES A OKOLÍ
Dnes je hlavní město jakási podivná směs rušného centra města, vzdálených vesniček a obrovských příměstských sídel, které se táhnou dohromady do velkého metropolitního rozlehlého celku. Cestovatelé si nejvíce přijdou na své pravděpodobně ve výletnímu centru (zhruba vymezené Parnellovým náměstím na severu, St Stephen’s Green na jihu, Custom House na východě a katedrálami na západě), s výlety pouze do Phoenix Park, Kilmainham Gaol nebo Guinness Storehouse, které vás vyvedou ven z okruhu této oblasti.

Dokonce i v této malé části lze vidět téměř všechny aspekty života v Dublinu – od shonu ultra moderního IFSC až po špinavé oblasti drogových slamů v okolí, od Georgiánské skvostné krásy na Merrion Square až po opticky “útočné” kancelářské bloky ležícími odsud až po Liffey, včetně dlážděných postranních ulic, velkolepých parků, majestátních (a převážně vládních) budov… a zdánlivě, milionů mladých lidí.

Dublin na mapě

OSOBNOST DUBLINU

Dubliňané si s jakousi lehkostí na srdci připouštějí fakt, že Dublin dnes není zrovna nejhezčí město, ale lehce vám připomene, jak snadné je věci milovat, tak stejně snadné je na ně zapomenout, aneb jak “pro jedno kvítí Slunce nesvítí”… Samosebou vám Dublin poodhalí své Georgiánské kousky, ve snaze vás přesvědčit a dokázat vám, že má také svou jistou jemnou linii sofistikované elegance. Pravá láska je zde demonstrována brutální nesentimentálností, ale jakmile si začnete povídat s místními o charakteru a osobnosti “největšího města na světě, (pokud tedy svolíte k tomu, ignorovat všechna zbylá města celé Evropy…)”, začnou před vámi Dubliňané měknout v kolenou. Hovorní až upovídaní, nadmíru přátelští a vtipní, Dubliňané v jejich nejširším pojetí jsou nejvíce pohostinní ze všech obyvatel Britských ostrovů, charismatická banda s přesvědčivou duší a oduševnělostí a schopností velice snadno se s kýmkoli spřátelit.

Doprava v Cardiffu pokrývá silniční, železniční, autobusovou, vodní a leteckou dopravu. Je to hlavní město Spojeného království a centrum zaměstnanosti, vlády, maloobchodu, obchodu, kultury, médií, sportu a vysokoškolského vzdělávání.

Velšská vládní statistika za rok 2017/18 ukázala, že Cardiff měl nejnižší procento obyvatelstva, kteří cestovali do práce autem, dodávkou nebo minibusem, což naznačuje, že nejvyšší využití veřejné dopravy je ve všech 22 místních samosprávách ve Walesu.

Od roku 2017 do roku 2019 (Duben) kleslo používání automobilů a taxi z 79,7% na 32,3%, zatímco chůze vzrostla o 1,4% na 18,3%. U autobusů vzrostlo toto číslo o 9% na 15,5% a využití cyklistiky vzrostlo z 1,6% na 11,3%. Využívání vlaku se ve stejném období zvýšilo z 3,8% na 4,7%.

PODNEBÍ V DUBLINU

Město je položeno při východním pobřeží Irska v ústí řeky Liffey do Irského moře. Průměrná nadmořská výška je 20 m. Řeka dělí město na Northside, chudší severní, a Southside, bohatší jižní část.

Podnebí je přímořské s poměrně teplou zimou a chladným létem. Roční průměrná teplota činí 10°C (leden 5°C, červenec 15°C). Nejvyšší naměřená teplota byla 31°C, nejnižší -15,7°C. Úhrnem srážek (750mm) patří Dublin k nejsušším oblastem Irska, ale dešťové přeháňky se vyskytují často (ročně prší, popřípadě sněží, v průměru 271 dnů). Vlhkost vzduchu se pohybuje mezi 75 % (květen) a 88 % (prosinec). V Dublinu jsou často silné větry, ale v ostatních částech jsou i silnější. Větrno je po celý rok, ale hlavně v zimě. Teplotní rozdíl mezi centrem města a okrajem je poměrně malý (2 až 3 stupně). Letní teploty jsou v posledních letech výrazně nad průměrem. Od listopadu do dubna může sněžit, sníh se maximálně drží 3–5 dní za sebou. Kroupy padají častěji než sníh a nejčastější jsou na přelomy podzimu a zimy. Bouřky jsou málokdy a jsou hlavně v létě.

Doprava v Cardiffu pokrývá silniční, železniční, autobusovou, vodní a leteckou dopravu. Je to hlavní město Spojeného království a centrum zaměstnanosti, vlády, maloobchodu, obchodu, kultury, médií, sportu a vysokoškolského vzdělávání.

Velšská vládní statistika za rok 2017/18 ukázala, že Cardiff měl nejnižší procento obyvatelstva, kteří cestovali do práce autem, dodávkou nebo minibusem, což naznačuje, že nejvyšší využití veřejné dopravy je ve všech 22 místních samosprávách ve Walesu.

Od roku 2017 do roku 2019 (Duben) kleslo používání automobilů a taxi z 79,7% na 32,3%, zatímco chůze vzrostla o 1,4% na 18,3%. U autobusů vzrostlo toto číslo o 9% na 15,5% a využití cyklistiky vzrostlo z 1,6% na 11,3%. Využívání vlaku se ve stejném období zvýšilo z 3,8% na 4,7%.

DOPRAVA V DUBLINU

V Dublinu jsou 2 letiště, jedno na severu jedno na západě, více využívané je to severní, z kterého létají linky do USA, Velké Británie a díky společnosti Ryanair do spousty evropských měst včetně Prahy. V Dublinu je také významný přístav, z kterého odplouvají lodě hlavně do Velké Británie, nejbližší britský přístav je v Holyhead, 120 km daleko a plavba tam trvá 3-4 hodiny. Dublin je i důležitý železniční uzel, z kterého vyjíždějí vlaky do Belfastu a Corku. Městská hromadná doprava je na české poměry drahá a třídenní jízdenka stojí v přepočtu 540 kč. Jezdí zde běžné i dvoupodlažní autobusy, v MHD jsou integrované i příměstské vlakové linky a jsou zde jako v jediném Irském městě tramvaje, které místní obyvatelé označují, jako LUAS. Tramvajové linky jsou 2, jedna dlouhá zhruba 17,5km a druhá 20,7km. Třetí a nejnovější tramvajová linka byla dokončena v červnu roku 2017.

Doprava v Cardiffu pokrývá silniční, železniční, autobusovou, vodní a leteckou dopravu. Je to hlavní město Spojeného království a centrum zaměstnanosti, vlády, maloobchodu, obchodu, kultury, médií, sportu a vysokoškolského vzdělávání.

Velšská vládní statistika za rok 2017/18 ukázala, že Cardiff měl nejnižší procento obyvatelstva, kteří cestovali do práce autem, dodávkou nebo minibusem, což naznačuje, že nejvyšší využití veřejné dopravy je ve všech 22 místních samosprávách ve Walesu.

Od roku 2017 do roku 2019 (Duben) kleslo používání automobilů a taxi z 79,7% na 32,3%, zatímco chůze vzrostla o 1,4% na 18,3%. U autobusů vzrostlo toto číslo o 9% na 15,5% a využití cyklistiky vzrostlo z 1,6% na 11,3%. Využívání vlaku se ve stejném období zvýšilo z 3,8% na 4,7%.

KULTURA V DUBLINU

Dublin vždy býval v Evropě “Párty destinací číslo 1” – a během rušných víkendů se zde budete cítit jako v Daytona Beach během jarních prázdnin. Samozřejmě, akorát bez oněch bikin a pražícího Slunce… Levná letecká doprava a hedonistická image (ceol agus craic zde hraje velkou roli), podporovaný cestovním ruchem, přitahuje davy mladých Evropanů, kteří se odváží na Dublinské počasí a místní cenové relace. Přidejme se ještě zahraniční studenty cizích jazyků (většinou z Francie, Itálie a Španělska), stejně jako běžné turisty, a oceníte, že Dublin je nejlépe popsán jako “velice zaneprázdněný Dublin”.

Návštěvník za žádných okolností neočekává starobylé a malebné městečko (i když všechny tyto atributy lze aplikovat na části Dublinu). Dublin může být hlučný a ohromující, zejména mezi dubnem a zářím.

KULTURNÍ TIPY
Dublin Castle – Vikingská pevnost přeměněná na královskou kapli praotec všech irských hradů a zámků.

Guiness a Jameson – Guinness Storehouse pivovar a distilerka irské whiskey Jameson.

Irské Národní Muzeum na in Kildare Street – Specializující se na Prehistorickou dobu a období středověku v Irsku (s některými překrásnými výstavami starověkého Egypta).

O’Connell Street a The General Post Office – O’Connell Street jako hlavní Dublinská tepna a nejširší ulice Evropy, a General Post Office jakožto hlavní rebelská základna.

The Phoenix Park – Největší příměstský park na světě.

Saint Patrick’s Cathedral – Katedrála Sv. Patrika je největší katedrála v celém Irsku.

Temple Bar – Původně vyčleněný pro bourací kouli a přestavbu na autobusový a železniční terminál, oblast jižně od Liffeyu nazývaná Temple Bar byla zachráněna a zrekonstruována jako “bohémská čtvrť”.

Trinity College and Library – Trinity College a knihovna založena roku 1592 královnou Alžbětou První.

MÍSTA A TERMÍNY

Jazykové kurzy General English se konají ve všech lokalitách a začínají každé pondělí v délce už od jednoho týdne až po 48 týdnů.

DOPRAVA A UBYTOVÁNÍ

DOPRAVA

Letecky, autobusem, vlakem nebo pro vás přijedeme

UBYTOVÁNÍ

Hostitelská rodina s polopenzí

Nechte si nezávazně spočítat cenu vašeho jazykového pobytu v jednoduchém formuláři.

Zákaznická podpora Balloon Agency Balloon Agency® | Easy Way to Study English™
Napište nám, o jaký kurz, lokalitu, školu, popř. jiné informace, máte zájem. Jeden z našich kolegů z týmu pro daný region Vás bude kontaktovat hned jak to bude možné.
Odeslat

Potvrzení GDPR Compliance

Na této webové stránce jsou ukládány údaje o uživatelských agentech. Tyto údaje slouží k poskytnutí osobnějších zkušeností a sledování místa pobytu na našich webových stránkách v souladu s evropským obecným nařízením o ochraně osobních údajů. Pokud se rozhodnete zrušit další sledování, v prohlížeči se nastaví soubor cookie, který si tuto volbu zapamatuje po dobu jednoho roku.